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Taiwo AfolabiTaiwo Afolabi
Taiwo Afolabi, PhD., holds the Canada Research Chair in Socially Engaged Theatre; and is the founder and the Director of the Centre for Socially Engaged Theatre (C-SET), and an Assistant Professor at the University of Regina. He is an artist, qualitative researcher, theatre manager, applied theatre practitioner and educator with a decade of experience in a variety of creative and community contexts in over a dozen countries across four continents. He conducts research, creates works, performs, and teaches at the intersection of performance and human ecology. His research interests lie in the areas of applied theatre and policing, social justice, decolonization, art leadership and management, migration, and the ethics of conducting arts-based research. He is a Senior Research Associate at the University of Johannesburg (South Africa) and the founding artistic director of Theatre Emissary International.
Taiwo Afolabi est titulaire d’une chaire de recherche du Canada en théâtre socialement engagé. À la tête du Centre for Socially Engaged Theatre (C-SET), il est professeur adjoint à l’Université de Regina. À la fois artiste, chercheur qualitatif, directeur de théâtre et spécialiste en théâtre appliqué, il enseigne depuis une dizaine d’années dans les divers contextes communautaires et artistiques de nombreux pays du monde. En plus de ses travaux de recherche, il crée des œuvres, se produit sur scène et enseigne, à la croisée de la performance et de l’écologie humaine. Ses domaines de recherche englobent le théâtre appliqué et le maintien de l’ordre, la justice sociale, la décolonisation, la gestion et le leadership artistique, la migration et l’aspect éthique de la recherche axée sur les arts. Associé de recherche principal à l’Université de Johannesburg (en Afrique du Sud), il est le directeur artistique fondateur du Theatre Emissary International.
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Cole AlvisCole Alvis
Cole Alvis (she\her) is a Turtle Mountain Michif (Métis) artist based in Tkarón:to with Chippewa, Irish & English ancestors. She is one of the leaders of lemonTree creations, manidoons collective, and AdHoc Assembly, and is on the board of the Dancers Of Damelahamid.
Previously, Cole performed in Louis Riel (Canadian Opera Company & National Arts Centre), directed the Dora-nominated bug by Yolanda Bonnell (manidoons collective & Luminato), Lilies by Michel Marc Bouchard (lemonTree creations, Why Not Theatre & Buddies in Bad Times Theatre) and, alongside co-director Michael Greyeyes, was Dora-nominated for the Indigenous opera double bill Two Odysseys: Pimooteewin / Gállábártnit (Signal Theatre, National Sami Theatre Beaivváš & Soundstreams). Recently, she directed Salt Baby by Falen Johnson (Theatre Aquarius), a digital presentation of Toka by Indrit Kasapi (lemonTree creations & Theatre Passe Muraille), and alongside Samantha Brown, co-directed White Girls In Moccasins by Yolanda Bonnell (manidoons collective & Buddies In Bad Times Theatre). Next: Cole co-directs, alongside Yvette Nolan (Algonquin), Three Fingers Back by Donna-Michelle St. Bernard (lemonTree creations & Tarragon Theatre).
Cole Alvis est une artiste métisse originaire de Turtle Mountain, avec des ascendances anglaises, irlandaises et chippewa. Établie à Tkarón:to, elle codirige la compagnie de théâtre lemonTree creations, le collectif manidoons et l’AdHoc Assembly, en plus de siéger au conseil d’administration de la compagnie Dancers Of Damelahamid.
Auparavant, Cole Alvis a joué dans l’opéra Louis Riel (Compagnie d’opéra canadienne et Centre national des Arts) et assuré la mise en scène du spectacle solo de Yolanda Bonnell, bug, cité pour un prix Dora (collectif manidoons et Luminato), et de la pièce Lilies de Michel Marc Bouchard (lemonTree creations, Why Not Theatre et Buddies in Bad Times Theatre). Elle a également mis en scène, aux côtés de Michael Greyeyes, l’opéra autochtone Two Odysseys: Pimooteewin / Gállábártnit finaliste aux prix Dora (Signal Theatre, National Sami Theatre Beaivváš et Soundstreams). Récemment, elle a mis en scène Salt Baby de Falen Johnson (Theatre Aquarius) et la présentation numérique de la pièce Toka d’Indrit Kasapi (lemonTree creations et Théâtre Passe Muraille) et cosigné avec Samantha Brown la mise en scène de la pièce White Girls in Moccasins écrite par Yolanda Bonnell (manidoons collective et Buddies In Bad Times Theatre). Prochainement, Cole Alvis signera avec l’artiste algonquine Yvette Nolan la mise en scène de la pièce Three Fingers Back de Donna-Michelle St. Bernard (lemonTree creations et Tarragon Theatre).
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Audrey DwyerAudrey Dwyer
Theatre credits at Royal Manitoba Theatre Centre include, as Director: The Mountaintop, Women of the Fur Trade; as Intimacy Director: Orlando, Fun Home; as Consulting Director: Bang Bang (with Belfry Theatre); as Actor: Vanya and Sonia and Masha and Spike (with Mirvish Productions), Good People, Medea (with Mirvish Productions). Theatre credits elsewhere include, as Actor: thirsty (NAC); The Crucible, Theory (Tarragon Theatre), Clybourne Park and The Overwhelming (Studio 180 with Mirvish Productions), The Tempest (Canadian Stage, Dream in High Park), Black Medea (Obsidian Theatre); as Director: Blink (University of Winnipeg); Prairie Nurse (Lighthouse Theatre); Calpurnia (Nightwood Theatre/Sulong Theatre); The Apology (Rabiayshna Productions).
Audrey is Royal MTC’s Associate Artistic Director. She has won three Dora Mavor Moore Awards and the Cayle Chernin Award for Theatre. She was nominated for the Pauline McGibbon Award for Direction twice. Audrey co-wrote The D-Cut, a six-episode series produced by Shaftesbury Films. The multiple award-winning series is on Crave (Canada) and Shaftesbury’s KindaTV channel. She wrote the libretto for Backstage at Carnegie Hall (Bradyworks), which will open in Montreal in 2022. She was commissioned to write The Legend of Daddy Hall for the Tarragon Theatre, which was part of their Acoustic Season (2020/2021). She has been commissioned by Nightswimming Theatre to write The Generations, an epic five-hour drama about the legacy of a Black family over eons of time. She was a recipient of CBC’s Creative Relief Fund for her television pilot called The Gordons. She has been a writer-in-residence at Obsidian Theatre and the Tarragon Theatre, where she was also the Urjo Kareda Artist-in-Residence and the Assistant Artistic Director. Audrey graduated from the National Theatre School of Canada in 2001.
Au théâtre, ses collaborations avec le Royal Manitoba Theatre Centre, comme metteuse en scène, comprennent : The Mountaintop, Women of the Fur Trade; comme coordonnatrice d’intimité : Orlando, Fun Home; comme metteuse en scène consultante : Bang Bang (avec Belfry Theatre); comme actrice : Vanya and Sonia and Masha and Spike (avec Mirvish Productions), Good People, Medea (avec Mirvish Productions). Autres collaborations au théâtre, comme actrice : thirsty (CNA); The Crucible, Theory (Tarragon Theatre), Clybourne Park et The Overwhelming (Studio 180 with Mirvish Productions), The Tempest (Canadian Stage, Dream in High Park), Black Medea (Obsidian Theatre); comme metteuse en scène : Blink (Université de Winnipeg); Prairie Nurse (Lighthouse Theatre); Calpurnia (Nightwood Theatre et Sulong Theatre); The Apology (Rabiayshna Productions). Audrey est directrice artistique associée au Royal MTC. Elle est lauréate de trois prix Dora Mavor Moore et du prix Cayle Chernin en théâtre. Elle a été deux fois finaliste au prix Pauline McGibbon (mise en scène). Elle est l’autrice du livret Backstage at Carnegie Hall (Bradyworks), qui sera présenté à Montréal en 2022. Le Tarragon Theatre l’a chargée d’écrire The Legend of Daddy Hall, dans le cadre de sa saison « acoustique » (2020-2021). Elle a écrit The Generations à la demande du Nightswimming Theatre, et a reçu une bourse du fonds d’aide à la création de la CBC pour The Gordons. Diplômée de l’École de théâtre du Canada.
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Kim Senklip HarveyKim Senklip Harvey
Kim Senklip Harvey is a proud Syilx and Tsilhqot’in award-winning director, writer and actor who is known for her ability to craft stories that inspire, nourish and delight.
Kim was the first Indigenous woman to win the Governor General’s Award for Drama in 2020 with her play Kamloopa. She is the host and lead creative producer of the podcast The Indigenous Cultural Evolutionist which is streamed in over 20 countries.
Kim is currently developing three TV series, writing her first book of prose and is in pre-production for her next play Break Horizons: A Rocking Indigenous Justice Story. Kim has her Masters in Creative Writing and is currently getting her PhD in Law. Harvey believes that storytelling is the most compelling medium to move us to a place where everyone is provided the opportunity to live peacefully.
Kim Senklip Harvey est une metteure en scène primée, autrice et interprète membre des Nations Syilx et Tsilhqot’in qui est reconnue pour sa capacité à construire des récits inspirants, instructifs et captivants.
En 2020, elle devient la première femme autochtone à remporter le Prix littéraire du Gouverneur général en théâtre pour sa pièce Kamloopa. Elle anime et assure la production artistique du balado The Indigenous Cultural Evolutionist, qui est diffusé dans plus de 20 pays.
Elle travaille présentement à l’écriture de trois séries télévisées et de son premier ouvrage en prose, en plus de s’atteler à la production de sa prochaine pièce, Break Horizons: A Rocking Indigenous Justice Story. Titulaire d’une maîtrise en création littéraire, Kim Senklip Harvey termine actuellement son doctorat en droit. Pour elle, le récit est le meilleur moyen de transporter le public dans un univers où règne la sérénité.
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Associate Curator Mpoe MogaleMpoe Mogale
Mpoe Mogale (they/them) reigns from Lebowakgomo, South Africa and splits their time between amiskwaciywâskahikan and moh’kínst’sis, in the colonial state of Canada. They hold a Bachelor of Arts (Hons) in Political Science, and a wealth of expertise in community-based research, facilitation, and arts administration.
Mpoe’s primary artmaking form is dance, with a curiosity in the place of Blackness in spaces that deny it, as explored through several projects including What (Black) Life Requires (produced by Mile Zero Dance and Azimuth Theatre). Mpoe’s current artistic imaginations have centered the brilliant, mundane, and joyous aspects that foreground the lives of Black folks.
Originaire de Lebowakgomo, en Afrique du Sud, Mpoe Mogale partage sa vie entre Amiskwaciywâskahikan et Moh’kínst’sis, territoires coloniaux du Canada. Mpoe Mogale est titulaire d’un baccalauréat ès arts spécialisé en sciences politiques et possède de solides compétences en recherche communautaire, animation et administration des arts.
En plus de nourrir une passion pour la danse, Mpoe Mogale s’intéresse à la place des personnes noires dans les lieux où elles en sont exclues au travers de plusieurs projets comme What (Black) Life Requires (produit par Mile Zero Dance et Azimuth Theatre). Son imagination artistique se porte sur les événements banaux, joyeux et extraordinaires de la vie des personnes noires.
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Omari NewtonOmari Newton
Omari Newton is an award-winning professional actor, writer, director and producer. As a writer, his original Hip Hop theater piece Sal Capone has received critical acclaim and multiple productions, including a recent presentation at Canada’s National Arts Center. He has been commissioned by Black Theater Workshop (BTW) in Montreal to write a companion piece to Sal Capone entitled Black & Blue Matters. Omari and his wife, fellow professional playwright Amy Lee Lavoie, have received commissions from The Arts Club Theatre to co-write a new play: Redbone Coonhound. A bold and innovative satirical comedy that confronts instances of systemic racism in the past, present and future. Omari is co-directing the first in a series of rolling world premiere at The Arts Club Theatre in October of 2022. The play will then open in Montreal (Imago Theatre) & then Tarragon Theatre in Toronto. The husband and wife duo also just completed "Black Fly," a satirical adaptation of Shakespeare's Titus Andronicus that centers on Aaron and Lavinia. Newton’s work in Speakeasy Theatre's production of Young Jean Lee's The Shipment earned him a 2017-2018 Jessie Richardson Award for Outstanding Performance by an Actor, as well as a nomination for Best Direction. He has recently completed directing critically acclaimed productions of "The Mountaintop" by Katori Hall, and "Pass Over" by Antoinette Nwandu. Notable film & TV credits include: Lucas Ingram on Showcase’s Continuum, Larry Summers on Blue Mountain State and lending his voice to the Black Panther in multiple animated projects (Marvel). Most recently, Omari has a recurring role as Nate on Corner Gas (the animated series) and a recurring role as Corvus of Netflix’s hit new animated series The Dragon Prince.
Lauréat de plusieurs prix, Omari Newton œuvre professionnellement comme comédien, auteur, metteur en scène et producteur. Saluée par la critique, sa pièce de théâtre hip-hop Sal Capone a été montée à de nombreuses reprises, y compris au Centre national des Arts du Canada en 2018. À la demande du Black Theatre Workshop de Montréal, Newton a écrit une suite pour Sal Capone, intitulée Black & Blue Matters, créée par la compagnie en 2019. Newton et sa conjointe Amy Lee Lavoie, qui est dramaturge professionnelle, ont récemment reçu une subvention du Conseil des arts du Canada pour concevoir une nouvelle pièce, Redbone Coonhound. Plus récente collaboration du duo, cette comédie satirique audacieuse et innovatrice s’attaque à différents cas de racisme systémique d’hier, d’aujourd’hui et de demain. Newton a remporté le prix Jessie-Richardson du Comédien de l’année pour son rôle dans The Shipment de Young Jean Lee (production du Speakeasy Theatre, saison 2017–2018), et obtenu une citation pour la meilleure mise en scène pour cette même production.
Omari Newton a incarné plusieurs personnages au grand comme au petit écran, y compris Lucas Ingram dans Continuum (Showcase) et Larry Summers dans Blue Mountain State. Il a également prêté sa voix à la Panthère noire dans plusieurs projets d’animation (Marvel) et, plus récemment, à Nate dans Corner Gas – Animated et Corvus dans la série d’animation The Dragon Prince (Netflix).
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Curator Nikki ShaffeeullahNikki Shaffeeullah
Nikki Shaffeeullah (she/her) is a director, writer, actor, and facilitator who creates theatre, film, and poetry. Past roles include artistic director of The AMY Project, and editor-in-chief of alt.theatre magazine.
As a facilitator, Nikki supports grassroots groups to navigate collective processes and to uphold equity and accountability in all aspects of their work. An award-winning theatre and film artist, Nikki collaborates with companies and artists from across Canada. She has held residencies with organizations including Canadian Stage, Why Not Theatre, The Theatre Centre, SummerWorks, and others. She has an MFA from the University of Alberta and is a fellow in the Salzburg Global Forum for Cultural Innovators.
Nikki believes art should disrupt the status quo, centre the margins, engage with the ancient, dream of the future, and be for everyone.
Nikki Shaffeeullah est une metteure en scène, autrice, comédienne et animatrice dans les domaines du théâtre, du cinéma et de la poésie. Précédemment, elle a été directrice artistique du AMY Project, et rédactrice en chef de la revue alt.theatre.
À titre d’animatrice, Nikki Shaffeeullah aide les associations à gérer les différents processus collectifs en vigueur et à s’assurer qu’elles respectent les principes d’équité et de responsabilité dans tous les aspects de leurs activités. Artiste de théâtre et de cinéma primée, elle collabore avec des compagnies et des artistes de tout le Canada, en plus d’effectuer des résidences auprès de plusieurs organisations, telles que la Canadian Stage Company, le Why Not Theatre, le Theatre Centre ou SummerWorks. Titulaire d’une maîtrise en beaux-arts de l’Université de l’Alberta, elle participe au Forum mondial de Salzbourg pour les innovateurs dans le domaine culturel.
Nikki Shaffeeullah croit que l’art se doit de secouer le statu quo, de faire la part belle au non-conformisme, de s’intéresser au passé, d’imaginer le futur et d’être universel.
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Makambe K. SimambaMakambe K. Simamba
Makambe K Simamba is a Dora Award-winning playwright and actor for her solo work, Our Fathers, Sons, Lovers and Little Brothers. Select stage acting credits include Serving Elizabeth (Thousand Islands Playhouse); Winners and Losers (Chromatic Theatre); A Chitenge Story (Handsome Alice); GIANT (Ghost River Theatre); Bea (Sage Theatre); SIA (Pyretic Productions); and inVISIBLE (Handsome Alice).
Makambe is a national award-winning playwright whose work includes Our Fathers, Sons, Lovers and Little Brothers, A Chitenge Story, Makambe Speaks, MUD and The Drum Major Instinct. She was the 2020/21 Urjo Kareda Artist in Residence at Tarragon Theatre, as well as co-host of the Blackstage Pass podcast at Cahoots theatre.
Makambe is a proud Zambian whose intention is to be of service through her ability to tell stories.
Comédienne et dramaturge, Makambe K Simamba a vu son talent récompensé aux prix Dora pour son seule-en-scène Our Fathers, Sons, Lovers and Little Brothers. Comme comédienne, on a pu la voir dans Serving Elizabeth (Thousand Islands Playhouse) Winners and Losers (Chromatic Theatre), A Chitenge Story (Handsome Alice), GIANT (Ghost River Theatre), Bea (Sage Theatre), SIA (Pyretic Productions) et inVISIBLE (Handsome Alice).
Dramaturge primée, elle a écrit, entre autres, les pièces Our Fathers, Sons, Lovers and Little Brothers, A Chitenge Story, Makambe Speaks, MUD et The Drum Major Instinct. Elle a reçu la bourse de résidence Urjo Kareda 2020-2021 au Tarragon Theatre, et a coanimé le balado Blackstage Pass au Cahoots theatre.
Fière de ses origines zambiennes, Makambe K Simamba promet de mettre tout son talent au service des histoires.
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